De merknaam: waar Louboutin succes had en de Big Mac faalde..

Categorie: Nieuws

Een Big Mac en de rode zool van Louboutin, wat hebben die twee zaken gemeen? Nou, dat beide zaken de afgelopen weken in het nieuws waren omdat ter discussie stond of dat zij wel een “merk” zijn.

Merk

Wat is een merk in juridische zin eigenlijk? Een merk is een teken dat een product of dienst onderscheid van andere producten of diensten. Zo’n teken kan bijvoorbeeld zijn een logo, een tekening of een kenmerkende kleurencombinatie. Wanneer een merk wordt ingeschreven in de daartoe bestemde registers, dan krijgt het merk bescherming. Dit kan voor verschillende geografische gebieden (Benelux, Europese Unie, etc.) en verschillende categorieën (kleding, voedsel, etc.) De rechthebbende van het merk kan dan bijvoorbeeld voorkomen dat andere partijen in dat geografische gebied voor die categorie het merk ook gaan gebruiken.

Big Mac

McDonald’s had als merk “BIG MAC” ingeschreven bij het Bureau voor intellectueel eigendom van de Europese Unie (EUIPO). McDonald’s wilde daarmee voorkomen dat andere partijen de naam Big Mac zouden kunnen gebruiken. Toen een partij in Ierland met de naam SuperMac opdook deed McDonalds een beroep op haar merk. SuperMac wilde haar naam immers ook als merk inschrijven bij EUIPO. McDonald’s probeerde dit te voorkomen en stelde dat consumenten de naam SuperMac zouden kunnen verwarren voor de Big Mac. Om een merk niet te laten vervallen, moet het volgens de Europese regels wel worden gebruikt. SuperMac stelde dat McDonald’s dit niet had gedaan. Het EUIPO oordeelde dat McDonald’s heeft verzuimd om aan te tonen dat de naam Big Mac gedurende vijf aaneengesloten jaren is gebruikt. Big Mac is dus geen merk meer in de Europese Unie. McDonald’s heeft op deze naam geen alleenrecht meer en de naam mag ook worden gebruikt door andere ketens dan McDonald’s in de Europese Unie.

Louboutin

Louboutin had meer succes toen zij een beroep deed op haar Beneluxmerk: “de kleur rood op de zool van een schoen”. De hooggehakte schoenen van Louboutin staan bekend om twee kenmerken: de prijs en de rode zool. En dat laatste kenmerk had Louboutin als merk laten registreren. Toen Van Haren opeens ook schoenen met hoge hakken en rode zolen ging verkopen, trad Louboutin hiertegen op. De vraag was toen vervolgens of dat de rode zool geen vorm was. Een vorm mocht namelijk onder het oude merkenrecht niet als merk worden ingeschreven als het de ‘wezenlijke waarde van de waar’ vertegenwoordigd. De Rechtbank Den Haag heeft deze vraag voorgelegd aan het Europese Hof. Dit hof oordeelde dat een rode zool is geen vormmerk is. De Rechtbank Den Haag heeft dit gevolgd en geoordeeld dat Van Haren dus geen rode zool voor hooggehakte damesschoenen meer mag gebruiken.

Aan het vastleggen van een merk, het vervolgens ook “in leven houden” van het merk en het optreden tegen een inbreuk op het merkenrecht zitten dus nog wel wat haken en ogen.

 

Wenst u hierover advies of overleg? Laat het mij gerust weten!

Margriet Kooiman


Terug naar overzicht
mr. M. (Margriet) Kooiman Advocaat