Scheepsbeslag en garanties
De maritieme sector draait om snelheid, punctualiteit, waardevolle activa (zoals schepen, lading en bunkers) en veelal spelen er internationale belangen. Wanneer er een geschil ontstaat, is het voor de schuldeiser van groot belang om zijn vordering veilig te stellen. Verhaalsmogelijkheden kunnen eenvoudig aan het zicht van de schuldeiser worden onttrokken. Zo kan een schip binnen enkele uren uitvaren naar een buitenlandse havenbeslaglegging kan in dat geval een uitkomst bieden. Met een beslag op een schip van de schuldenaar wordt voorkomen dat hij vrij kan beschikken over het schip. Kortom, het schip komt stil te liggen. Daarmee wordt druk gezet om een vordering te voldoen of zekerheid te stellen. Lees hier meer over scheepsbeslag en garanties.
Scheepsbeslag in de praktijk
In de maritieme sector is het leggen van een scheepsbeslag een krachtig instrument om zekerheid te verkrijgen. Nederland speelt daarin een belangrijke rol, omdat Rotterdam en Amsterdam belangrijke internationale havens zijn waar schepen tijdelijk aanmeren. Een beslag heeft tot gevolg dat een schip de haven niet mag verlaten. De havenautoriteiten houden hier een oogje in het zeil.
Van scheepsbeslag naar garantie
Beslag op een schip is vaak een eerste stap. In veel gevallen volgt er daarna overleg over het stellen van vervangende zekerheid. Dat kan in de vorm van een garantie gesteld door een bank of een verzekeraar (veelal een P&I Club). Nadat de schuldenaar een garantie heeft gegeven, zal de schuldeiser opdracht geven aan de deurwaarder om het beslag op te heffen. Daarmee komt het schip weer ter vrije beschikking van de schuldenaar. Op deze wijze heeft de schuldeiser zekerheid voor het geval zijn vordering uiteindelijk in rechte wordt toegewezen.
Het evenwicht is daarmee hersteld: de schuldenaar kan zijn bedrijfsvoering voortzetten, terwijl de schuldeiser de zekerheid heeft die hij nodig heeft.
De juridische strategie achter beslag
Beslag leggen klinkt eenvoudig, maar in de praktijk komt er veel bij kijken. Er moet snel worden gehandeld, de vordering moet onderbouwd zijn en er moet rekening worden gehouden met internationale aspecten.
Zo gelden er afwijkende regels ten aanzien van beslaglegging op zeeschepen die de vlag voeren van een bij het Verdrag van Brussel 10 mei 1952 aangesloten staat. In geval van een geschil tussen internationale partijen slechts voor een zeerechtelijke vordering conservatoir beslag worden gelegd. Een zeerechtelijke vordering is (vrij vertaald) een vordering die concreet verband houdt met de exploitatie van een schip.
Een beslag op de zich in het schip bevindende bunkers (brandstof) is geen scheepsbeslag. Dat soort beslagen moeten voldoen aan de vereisten voor conservatoir beslag tot verhaal van een geldvordering onder de schuldenaar op roerende zaken die geen registergoederen zijn.
Daarom draait het niet alleen om de juridische handeling zelf, maar ook om de processtrategie: wanneer is beslag op een schip mogelijk en effectief? Wat neem je mee in de onderhandelingen over een garantie?
Hoe Yur advocaten praktisch adviseert
De maritieme advocaten van Yur begeleiden cliënten bij het hele traject zowel voor schuldeisers als voor schuldenaren: van beslaglegging en opheffingskortgeding= tot onderhandelingen met banken en P&I Clubs. We kennen de druk die speelt wanneer een schip op het punt staat te vertrekken of wanneer miljoenen op het spel staan. Met onze ervaring in gerechtelijke procedures en arbitrages, zowel nationaal als internationaal, behartigen wij jouw belangen met snelheid en precisie.
Rotterdamse inborst
Of je nu beslag wil leggen om een vordering veilig te stellen, of juist geconfronteerd wordt met een beslag en er snel een oplossing moet komen: wij staan voor je klaar.