Categorie: Arbeidsrecht

Langdurige zieke medewerker na vakantie.

Een medewerker komt terug van vakantie en meldt zich vrijwel direct langdurig ziek. Voor jou als ondernemer kan dit veel onzekerheid oproepen. Je krijgt te maken met de continuïteit van je bedrijf, de kosten van loondoorbetaling en vervanging en tegelijkertijd wil je ook recht doen aan de situatie van je medewerker. Maar wat mag er van jou verwacht worden en welke stappen moet je zetten?

Jouw verantwoordelijkheden als werkgever

Wanneer een medewerker (langdurig) ziek is, gelden er duidelijke regels. Je bent verplicht om (een deel van) het loon door te betalen, samen met de medewerker en de bedrijfsarts een plan van aanpak te maken en actief te werken aan re-integratie.

Het lastige is dat ziekte na een vakantieperiode vaak gevoelig ligt. Soms spelen er persoonlijke problemen, soms een sluimerend conflict. Juist dan is het belangrijk dat je zorgvuldig handelt, zodat je geen fouten maakt die later grote gevolgen hebben.

Waar je als werkgever tegenaan kunt lopen

Wij zien vaak dat ondernemers in dit soort situaties met dezelfde vragen zitten:

  • Hoe weet ik of de ziekmelding terecht is?
  • Hoe houd ik grip op de oplopende kosten en vervangingsproblemen?
  • Hoe voldoe ik aan alle Poortwachter-verplichtingen?
  • En wat als er meer speelt, zoals spanningen op de werkvloer of een arbeidsconflict?
  • Zonder goede begeleiding voelt het al snel alsof je klem zit tussen regels, emoties en belangen.

Conflictbemiddeling langdurig zieke medewerker

Wij zijn gespecialiseerd in arbeidsrecht en mediation en begeleiden ondernemers dagelijks bij (langdurig) ziekteverzuim. We geven je helder juridisch advies, zorgen dat je voldoet aan alle wettelijke verplichtingen en denken mee in praktische oplossingen.

Wanneer er meer speelt dan ziekte – bijvoorbeeld spanningen of een conflict – zetten wij mediation in om partijen weer in gesprek te brengen. Daarmee voorkomen we escalatie en houd jij grip op de situatie. Onze aanpak is pragmatisch en oplossingsgericht, zodat jij je weer kunt richten op ondernemen. Twijfel je? Schakel tijdig advies in om de gevolgen van het te laat inzetten van mediation te voorkomen. 

Voorbeeld uit de rechtspraak 

Een werkgever (ECLI:NL:RBDHA:2025:1880) kreeg te maken met een medewerker die na de zomervakantie uitviel met burn-outklachten. De bedrijfsarts stelde vast dat er sprake was van arbeidsongeschiktheid, maar uit gesprekken bleek dat er al langer spanningen op de werkvloer waren. De werkgever had dit eerder niet opgepakt.

Tijdens het re-integratietraject liep het contact steeds stroever. De werknemer voelde zich onder druk gezet en de werkgever vond dat de werknemer zich onvoldoende inspande. Uiteindelijk kwam de zaak voor de rechter. De rechter oordeelde dat de werkgever te weinig had gedaan om het gesprek tijdig aan te gaan en om mogelijke onderliggende problemen (arbeidsconflict) op te lossen. De loonsanctie werd verlengd en de werkgever moest alsnog actief inzetten op mediation.

Wat leren we hiervan?

  • Als werkgever ben je verplicht om breed te kijken: niet alleen naar de ziekmelding, maar ook naar mogelijke oorzaken.
  • Het vroegtijdig inzetten van mediation kan voorkomen dat een conflict juridiseert en onnodig kostbaar wordt.
  • Zorg altijd dat je alle stappen zorgvuldig documenteert: van gesprekken tot afspraken met de bedrijfsarts.

Arbeidsmediator en advocaat

Heb je nu te maken met een medewerker die langdurig ziek is na een vakantieperiode? Weet dan dat je er niet alleen voor staat. Wij denken met je mee, bieden duidelijkheid en helpen je om de juiste keuzes te maken, juridisch én menselijk.  Meer weten? Schakel arbeidsrechtadvocaat en mediator Monique Lacasa in.

 

Schakel een mediator in van Yur

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geschreven door:

mr. M.A. (Monique) Lacasa
mr. M.A. (Monique) Lacasa Advocaat en mediator

Gerelateerd nieuws:

concurrentiebeding
23 september 2024

Concurrentiebeding: Nog van deze tijd of achterhaald?

“Een concurrentiebeding, daar kunnen ze je toch helemaal niet aan houden?” Deze vraag wordt vaak gesteld door werknemers. In werkelijkheid ligt…

Lees verder
Werknemer verschijnt niet op werk, na terecht weigeren vakantieaanvraag
26 juni 2024

Werknemer verschijnt niet op werk, na terecht weigeren vakantieaanvraag

In een eerdere blog over vakantiedagen schreef ik al over het kunnen opnemen van vakantie door een werknemer en de (beperkte) mogelijkheden van een…

Lees verder

Terug naar overzicht