Verbod op nepreviews om consumenten te beschermen

Categorie: IE-recht

Nepreviews en misleidende zoekresultaten nu officieel verboden.

Verbod op nepreviews om consumenten te beschermen.

Eind vorige maand trad het verbod in op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms. Hierdoor worden consumenten beter beschermd tegen valse beoordelingen op de digitale omgevingen van bedrijven. De Eerste Kamer heeft afgelopen maart ingestemd met het wetsvoorstel Modernisering Consumentenbescherming. Dit wetvoorstel scherpt de regels van de digitale economie aan om consumenten duidelijker en eerlijker te informeren. De nieuwe wet vormt de implementatie van een Europese Richtlijn.

 

Misleidende nepreviews, -volgers en -likes

Het komt veel voor dat handelaren over hun eigen webwinkel nepreviews schrijven om zo hun producten aan te prijzen. Op deze manier worden (toekomstige) consumenten gemanipuleerd. Er bestaan zelfs bedrijven die online nepreviews, neplikes of nepvolgers tegen betaling aanbieden. Deze worden ingezet op sociale media platforms als Facebook, Instagram, YouTube en Google.

Deze beoordelingen geven niet de eigen ervaring van echte consumenten weer. Dit vormt een groot probleem. Immers, uit onderzoek blijkt dat maar liefst driekwart van de Nederlanders mede op basis van recensies een reis, hotelkamer of product uitkiest. Veel van hen worden dus misleid over de kwaliteit of populariteit van de aanbieder, het product of dienst.

De nieuwe wettelijke regeling moet dit tegen gaan.

 

Wetswijziging oneerlijke handelspraktijken

De wet past de regeling oneerlijke handelspraktijken aan. Deze regeling is vastgelegd in afdeling 3A van titel 3 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek. De regeling oneerlijke handelspraktijken bepaalt dat oneerlijke handelspraktijken, in het bijzonder misleidende en agressieve handelspraktijken, verboden zijn.

Misleidende handelspraktijken zijn bijvoorbeeld:

  • Misleidende reclames;
  • Ten onrechte een keurmerk voeren;
  • Het niet vermelden van alle (bijkomende) kosten in de prijs;
  • Het weglaten van informatie over de belangrijkste eigenschappen van het product of dienst;
  • Het aanprijzen van ‘gratis’ producten waar toch kosten aan zijn verbonden of reclame lokkertjes;
  • Het onterecht melden dat een product nog maar ‘beperkt beschikbaar is’.
  • Het onterecht melde dan het aanbod ‘maar beperkte tijd geldig’ is (”Deze aanbieding is nog maar 24 uur geldig!”);
  • Doen alsof een consument een prijs heeft gewonnen of kan winnen terwijl er geen prijs is of de consument hiervoor moet betalen.

 

Wanneer handelt een online handelaar onrechtmatig?

Deze bestaande regeling is nu uitgebreid. Een online handelaar handelt onrechtmatig jegens de consument als hij valse beoordelingen of aanbevelingen van consumenten plaatst of laat plaatsen of op misleidende wijze consumentenbeoordelingen of sociale media-aanbevelingen voorstelt, om producten te promoten.

Bovendien zal ook de situatie waarbij de handelaar beweert dat beoordelingen van producten zijn ingediend door consumenten die het product daadwerkelijk hebben gebruikt of aangekocht, zonder dat de handelaar redelijke en proportionele stappen heeft genomen om na te gaan of deze beoordelingen daadwerkelijk afkomstig zijn van dergelijke consumenten, aangemerkt worden als een misleidende handelspraktijk.

Een overeenkomst die tot stand is gekomen door de aanwezigheid van dergelijke misleidende recensies is vernietigbaar. Het gaat hier niet alleen om recensies op de eigen webwinkel of website van de handelaar, maar ook recensies die op een andere website over dat product worden gevonden. Bijvoorbeeld via een link op de website van de handelaar- worden door het verbond geraakt.

 

Controleren op echtheid reviews

Kortom, webwinkels en platforms zullen reviews eerst moeten controleren op echtheid voordat deze gepubliceerd mogen worden.

Wil je meer over het verbod op nepreviews om consumenten te beschermen weten?  Neem dan contact met op met Erwin Mazaira.

Auteur:  Erwin Mazaira
M: +31 (0)6 30 71 42 46
E: maizara@yur.nl
LinkedIn: Erwin Maizera


Terug naar overzicht
mr. E. (Erwin) Mazaira Advocaat