Categorie: IE-recht

Portretrecht schending

Op 18 mei 2022 zijn er door de Rechtbank Amsterdam twee uitspraken gedaan waarin Google en Twitter de gedaagden partijen waren. Google en Twitter waren door onder andere Jort Kelder in de procedures gedagvaard vanwege de nepadvertenties en tweets die op de platforms te zien waren. In deze advertenties werd zijn naam genoemd en portrecht getoond (portretrecht schending).

Portrecht / auteursrecht

Naast de zoekmachine, biedt Google nog andere online diensten aan waaronder op het gebied van reclame. In de afgelopen jaren zijn er veel nep advertenties voorbij gekomen op websites en apps. In deze applicaties worden afbeeldingen van BN’ers gebruikt, waaronder Jort Kelder. Deze advertenties en tweets met de advertentietekst komen ook op Twitter voorbij. Consumenten worden in de advertenties verleid om te investeren in onder andere bitcoins. Logisch dat de betreffende BN’ers niet blij zijn dat hun portret zonder toestemming in de advertenties en tweets wordt gebruikt. Hiermee wordt immers hun portretrecht geschonden.

Adverteerder is zelf verantwoordelijk voor inhoud

Dat het plaatsen van de advertenties onrechtmatig is jegens de BN’ers staat niet ter discussie. De vraag is alleen of dat dit ook een onrechtmatige gedraging van Google en Twitter oplevert jegens de BN’ers. De rechtbank overweegt dat Google en Twitter geen verwijt kan worden gemaakt. De adverteerder is verantwoordelijk voor de inhoud van de advertenties. Met die inhoud bemoeien Google en Twitter zich niet.

Misleidende inhoud

Google en Twitter hebben daarbij volgens de rechtbank voldoende maatregelen getroffen om te proberen te voorkomen dat dergelijke advertenties en tweets verschijnen. Helaas kan het gebeuren dat aan de internetgebruiker misleidende advertenties worden getoond, maar dit maakt niet dat Google en Twitter onrechtmatig handelen.

Gegevens verstrekken van adverteerders

Google moet wel aan de BN’er waarvan vaststaat dat zijn naam en portret in de bitcoinadvertenties zijn gebruikt, gegevens verstrekken van de adverteerders. De BN’er kan dan proberen de adverteerders op te sporen en daar een procedure tegen starten. De rechtbank overweegt daarbij dat concrete, minder ingrijpende mogelijkheden om de gegevens te krijgen niet aannemelijk is geworden. Het belang van de BN’er om op te kunnen optreden tegen schending van zijn rechten weegt volgens de rechtbank zwaarder, dan de belangen van Google en dan de privacybelangen van de inbreukmakers.

De vordering tegen Twitter tot afgifte van de gegevens van de adverteerders wordt door de rechter daarentegen afgewezen. Twitter heeft in dit verband onder meer naar voren gebracht dat specifiek moet worden omschreven op welke accounts de te verstrekken gegevens betrekking moeten hebben, dat niet duidelijk is op welke gegevens de BN’er doelt en dat Twitter niet over alle gegevens beschikt. De rechtbank overweegt daarop dat onvoldoende is komen vast te staan dat afweging van de betrokken belangen tot toewijzing van de vordering kan leiden.

Conclusie portretrecht schending

Uit de uitspraken volgt duidelijk het grote belang van het op juiste wijze formuleren van vorderingen in een procedure en het goed motiveren hiervan. Uiteraard kunnen wij jou hierbij helpen. Meer weten? Neem dan contact met ons op.

Geschreven door:

Margriet Kooiman
mr. M. (Margriet) Kooiman Advocaat en partner

Gerelateerd nieuws:

De Wagevoe: een nieuwe steen in de geschillenvijver
15 juli 2024

De Wagevoe: een nieuwe steen in de geschillenvijver

Met ingang van 1 januari 2025 treedt de langverwachte Wet tot aanpassing van de geschillenregeling en verduidelijking ontvankelijkheidseisen enquê…

Lees verder
Mick Jagger versus merk “JAGGER”
3 juli 2024

Mick Jagger versus merk “JAGGER”

Een ingeschreven merk kan onder meer nietig worden verklaard, wanneer de aanvraag om inschrijving van dat merk te kwader trouw is ingediend. Dat sp…

Lees verder

Terug naar overzicht