Categorie: Ondernemingsrecht

De merknaam: ook Grolsch heeft geen succes

In mijn vorige blog schreef ik nog dat Louboutin met succes een beroep had gedaan op haar Beneluxmerk: “de kleur rood op de zool van een schoen” en McDonalds het merk “BIG MAC” binnen de Europese Unie had “verloren”. Vandaag 28 februari 2019 heeft de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam geoordeeld dat Lidl met haar bier “Kordaat” geen inbreuk maakt op het Beneluxmerk “Kornuit” van Grolsch.

Het moet worden toegegeven, de namen “Kornuit” en “Kordaat” lijken wel op elkaar en zijn dan ook beide nog eens de naam van een biertje. Grolsch meende dat de namen zowel auditief als visueel zoveel op elkaar lijken, dat er daardoor een verwarringsgevaar is bij het publiek. Grolsch had dan ook gevorderd dat Lidl onmiddellijk het gebruik van het teken Kordaat en/of elk ander teken dat overeenstemt met (een van) de Kornuitmerken moest staken. Met andere woorden: Lidl moest haar kratjes Kordaat bier uit de schappen halen.

Verwarringsgevaar merknaam

Om een inbreuk op een merkrecht te kunnen aannemen, moet er sprake zijn van overeenstemming tussen het ingeschreven merk en het teken dat wordt gebruikt door een derde. Volgens vaste rechtspraak dient de mate van overeenstemming te worden beoordeeld aan de hand van de visuele, auditieve en begripsmatige gelijkenis tussen het merk en het teken. Daarbij gaat het om de totaalindruk op de gemiddelde consument, die door het merk en het teken wordt opgeroepen, rekening houdend met onder meer de onderscheidende en dominerende bestanddelen van het merk en het teken.

Geen verwarringsgevaar merknaam Grolsch

De voorzieningenrechter heeft de vorderingen van Grolsch afgewezen. Kort gezegd heeft de voorzieningenrechter geoordeeld dat de namen van de biermerken wel overeenkomsten vertonen, maar niet zoveel dat men de biertjes zal gaan verwarren. De rechtbank acht daarbij het verschil in de letters waarop de klemtoon ligt van belang. Ook visueel zijn er te weinig overeenkomsten in de beeldmerken volgens de voorzieningenrechter.

Lidl mag dus voorlopig nog biertjes met de naam “Kordaat” blijven verkopen.

De uitspraak kunt u hier lezen.

Margriet Kooiman

Geschreven door:

Margriet Kooiman
mr. M. (Margriet) Kooiman Advocaat en partner

Gerelateerd nieuws:

onverhaalbare vordering
21 mei 2025

Bestuurders aansprakelijk stellen voor onverhaalbare vordering

Voor ondernemers die een rechtszaak zijn begonnen om betaald te krijgen, is er eigenlijk geen grotere nachtmerrie denkbaar: na een lange en kostbar…

Lees verder
belastingdienst saneringsbeleid
21 mei 2025

Nieuwe kansen voor ondernemers met belastingschulden: Belastingdienst versoepelt saneringsbeleid

Nieuwe kansen voor ondernemers met belastingschulden: Belastingdienst versoepelt saneringsbeleid. Saneringsakkoord? Klinkt zwaar, maar kan lucht ge…

Lees verder

Terug naar overzicht